Select English language  Home • Spelen  [ Catan ] • Reizen


Intro • Programma • 2010 • 2009 • 2008 • 2007 • 2006 • 2002 • 2001 

Extra regels

We hebben goud fiches toegevoegd, je krijgt een goud fiche van de goud tegel (telt niet als een kaart in de hand). Goud gebruik je om een willekeurig iets te betalen, als een gewone kaart of een handelswaar.

We spelen met een veel grotere wereld, dus we spelen tot en met 25 of soms zelfs tot 40 punten. We hebben ook extra voorwaarden, met name bij het spelen met veel eilanden, één van onze favoriete board ontwerpen. Het plaatsen van de eerste steden en dorpen mag slechts op een paar eilanden. Dit zorgt ervoor dat de spelers de boten gebruiken! De extra voorwaarde is dat, om te winnen, de speler geland moet zijn op alle eilanden.

De eerste fase van het spel is traag, dus we kickstart met 2 steden en dorpen 2 tot 4 van elke (normale handel volgorde).

We houden ook de ontwikkeling kaarten in het spel (waarvoor u betaalt erts, wol en graan).

Onze werelden zijn 'ronde'. Dit betekent dat de boten zijn toegestaan om van de ene kant van het bord te verplaatsen naar de overkant.

Naast de gewone langste handelsroute hebben we ook een route voor langste boten en combi route toegevoegd, ook 2 punten.

Groot Catan

We spelen nu al meer dan 10 jaar Catan. We begonnen met 1 doos maar al snel werden het er meer. Niet alleen de normale uitbreidingen maar ook extra dozen van al die uitbreidingen en het normale spel. We pasten ook de regels aan. Dit was ook nodig om te werken met de grotere borden (als voorbeeld, beginnen met 4 dorpen en 4 steden start het spel een stuk sneller!).

We spelen meestal twee spellen per dag, iets van 3 tot 4 uur per spel.
Van de 7 kleine uitbreidingen spelen we altijd met vissen, specialisten en diamanten. Bij de specialisten gebruiken we niet de extra punten, want een speler die al voor staat wordt dan teveel extra geholpen.

Extra help

Bij een groter bord kost het meer en meer tijd om te bepalen welke kaarten een speler krijgt nadat er gegooid is. Een eerste poging werkte goed (een spreadsheet met een paar versies). Functionaliteit kon beter worden toegevoegd via een programma dat inderdaad meer deed. Kijk hier voor een schermprint van het programma.

Meer extra regels

We spelen met 2 struikrovers en 2 piraten schepen.

We gebruiken de fiches 2 en 12 niet meer, ze vertragen het spel teveel. Als ze gegooid worden dan worden We hebben een tijdje gespeeld met 2 als een 7 met de struikrover en de 12 als een 7 met het piratenschip maar zijn ermee gestopt omdat niemand de 7 leuk vindt!

De bouwfase na de beurt is uitgebreid (omdat we veel meer kaarten ontvangen), het is eigenlijk een gewone beurt voor alle spelers tegelijk, op activiteiten na die een speler beinvloeden (via kaarten). Dus er mag door iedereen geruild worden, (bijna) alle kaarten kunnen gespeeld worden. De kaarten die een andere speler noemen mogen niet gespeeld worden, dat kan niet vanwege de timing.

Soms gebruiken we een extra witte dobbelsteen, de speler mag dan kiezen welke van de twee witte dobbelstenen te gebruiken samen met de rode. Dit geeft leuke veranderingen in het aantal verschillende getallen dat 'gegooid' wordt op deze manier.

Er zijn meestal eilanden die geheel ontdekt moeten worden, de speler pak een fiche uit een zak en gebruikt deze. Deze eilanden bestaan uit diamant tegels, goud en gewone grondsoorten.

Munten

Nieuwe Munten tegel

Handelswaren tegels

Handelswaren tegels maken de nieuwe ontwikkelingskaarten een stuk minder zeldzaam en worden ze dus een groter deel van het spel.

Wat veranderd er?

Een stad levert twee hout grondstof kaarten, geen papier meer. Een dorp of een stad leveren respectievelijk 1 of 2 papier kaarten als ze op een papier tegel staan.

Papier

Nieuwe Papier tegel

Ontwikkelkaarten kopen

Als een speler een metropool heeft gemaakt mag hij ook ontwikkelkaarten kopen, 2 (willekeurige) handelswaren kaarten voor een ontwikkelkaart.

Doek

Nieuwe Doek tegel