Select English language  Home • Spelen  [ Catan ] • Reizen Laatst aangepast April 2010


Intro • Programma • 2010 - 2009 • 2008 • 2007 • 2006 • 2002 • 2001 

7 maart 2010

2010-03-07 Original

Gewoon Catan voor 6 spelers, elk met een eigen stuk land, je mag niet de grens over, alleen varen naar de drie tegenoverliggen landen met de boten (mag naast elkaar).

7 februari 2010

2010-02-07 single discovery island

Het bord is ontworpen voor 4 spelers, elke speler begint op een 'eigen' hoekpunt, 1 groot ontdekkingseiland in het midden. In het reeds zichtbare land liggen geen handelswaren tegels, die liggen wel in het ontdekkingseiland.

20 april 2010

2010-04-11 Four player Catan

1e spel

Elk eiland is 47 tegels groot, 7 gewone grondsoort tegels van elke soort (=35) en 12 handelswaren tegels (4 van elke soort) geeft een totaal van 47.
Middelste eiland bevat 49 tegels, 18 goud, 8 diamant tegels, 22 gewone grondsoort tegels (evenveel van elk, 2 extra boomtegels). Alle eilanden zijn gelijk neergelegd, cijfers zijn per speler verdeeld in zakje: 5x3, 5x4, 6x5, 7x7, 7x8, 7x9, 5x10 en 5 keer een 11 fiche.

Elke speler zet 4 steden en 4 dorpen neer op zijn eigen 'eiland'. De wereld is niet rond. Alle andere eilanden moeten aangedaan worden vanuit het middelste eiland. Een vaarroute moet onderbroken door straten om naar een ander eiland te gaan. 35 punten en 4 eilanden geeft de winnaar. Eilanden grenzen niet aan elkaar. Elke speler heeft zijn persoonlijke barbaren, worden alleen vooruit gezet bij de eigen worp. Terugzetten van het barbaren schip kan met een willekeurige 'plaats struikrover' kaart.

Eerst worden de steden en dorpen geplaatst en daarna plaatst elke speler random de fiches. BEVALT NIET ZO, PIETER HAD ERG VEEL PECH MET SLECHTE VERDELING. Op het midden eiland mag niet geplaatst worden in de plaatsingsrondes.

20 april 2010

2010-04-11 Four player Catan

2e spel

Middeneiland opnieuw geschud en weer ontdekkingseiland van gemaakt. Plaatsen is veranderd, elke speler plaats 1 dorp en 1 stad op een eiland (het eerdere begin eiland) en vervolgens een dorp en een stad op het volgende eiland (met de klok mee). Dit is een redelijke snelle manier van neerzetten zodat we zo min mogelijk hoeven te wachten op elkaar. De fiches lagen er al wel op, random neergelegd per eiland, zelfde distributie als 1e spel. Winst bij 40 punten en 4 eilanden. Op het midden eiland mag niet geplaatst worden in de plaatsingsrondes.

In zowel het 1e als 2 spel was de omzet die je krijgt bij de kaartjes waar je per tegel 2 grondstofkaarten krijgt erg hoog. Martin heeft in het tweede spel 42 extra kaarten op die manier gekregen (via de dobbelstenen 177). Idee is om dat te maximeren, of 1 per tegel, of een andere regel. Geldt misschien ook voor 2 grondstoffen naar keuze uit de hand van alle spelers. Alternatief is om het verkrijgen van de gekleurde ontwikkelkaartjes te verminderen, maar het was juist de bedoeling om deze makkelijker verkrijgbaar te maken. Langste routes hebben in beide spellen geen rol gespeeld, het aandoen van alle eilanden gaf al zoveel punten dat het aantal punten ondergeschikt was.

 

De strategie voor het plaatsen van de dorpen en steden is nu heel anders, je weet immers zeker welke kaarten er gespeeld gaan worden, we hielden op dat moment nog geen rekening met de Alchimist. De kleine eilanden waren allemaal met dezelfde tegels gemaakt, de fiches lagen echter overal random. Wel waren er dezelfde fiches voor elk eiland, 2 van elk in de range van 3 t/m 11.

Het bleek al snel dat de eilanden (toevallig!) niet optimaal waren neergelegd, er was geen enkele bomen tegel die aan een schapen tegel lag bijvoorbeeld. De verhouding tussen de grondstoffen tegels en de handelswaren tegels was ook niet goed, er waren teveel handelswaren (van elke grondsoort en handelswaar 2 tegels geeft 16 tegels per eiland). Dit vertraagde het begin van het spel omdat er (relatief) weinig omzet was totdat het middeneiland ontdekt werd. In het vervolg moet daar dus op gelet worden. Het had wel tot gevolg dat bijna alle spelers op het einde van het spel alle metropolen ontwikkeld hadden.

De opzetfase startte rond 13.00 uur. We waren rond 21.30 klaar met het eerste spel! (en enige...) Het spel kende veel verschillende mensen die de meeste punten op een moment in het spel hadden. Paul had een eindsprint in de laatste ronde die voor niemand meer was in te halen. Adriaan haalde nog wel veel in maar het was niet genoeg.

Er waren 1745 kaarten uitgedeeld volgens de teller, dus 3500 kaarten door de handen van Bank Adriaan! Daarboven nog een kleine 100 aan verkregen kaarten door irrigatie en mijnbouw kaartjes, dus 3700 kaarten! Een echt record.

Er zijn 95 steden gebouwd, elke speler heeft er 20, dus maar 25 onder het maximum. Zowel Adriaan als Paul hadden er 20 gebouwd.

Dit spel was leuk, ook door de Keezen kaart variant, maar duurde te lang omdat we er maar 1 gespeeld hebben. Het bord is goed gebruikt, het was behoorlijk vol. Op 6 na zijn alle tegels ontdekt.

De regel dat eilanden niet verplicht zijn maar 2 extra punten per eiland opleveren (waar je nog niet stond) is ook goed gebruikt om extra punten te scoren.

Hieronder de score van alle spelers.

Programma score

Het systeem van het vervangen van de dobbelstenen was leuk, het veranderde veel aan de strategie. Het is een variant die we wel vaker zullen gebruiken.

9 mei 2010

2010-05-09 Keezen Catan

Weer eens een groot bord, we zijn vandaag met 6 spelers. Het is een bord met een groot eiland in het midden dat ontdekt moet worden, en 12 eilanden eromheen.

We gebruiken Paul's opzet methode, zoveel mogelijk mensen tegelijk. In dit geval begint eenieder op een ander eiland met de eerste stad, om en om van elkaar. We zetten 4 steden en 4 dorpen neer.

Daarna het volgende eiland (met de klok) mee, daar staat nog niemand op. Vervolgens het derde en vierde eiland waarop de speler links van je al zijn eerste 2 steden heeft geplaatst. Na de vierde stad begin je weer op eiland 1 en herhaal je het neerzetten met de 4 dorpen, op elk eiland 1.

Er is een aangepaste regel, we spelen zes rondes, elke speler heeft dus 6 beurten, de speler met de meeste punten op dat moment heeft gewonnen. Na de laatste beurt heeft iedereen nog een bouwfase.

Geïnspireerd door het spel Keezen hebben we vandaag de dobbelstenen vervangen door speelkaarten. Er zijn er in totaal 36, elke speler krijgt de 6 kaarten voordat hij zijn steden en dorpen gaat bouwen. De kaarten lopen van 3 t/m de boer (is elf), van elke kaart zijn er 4, van 5, 6, 8 en 9 zijn er eentje meer. Aan het begin van je beurt speel je de kaart en dat geldt dan als je worp. Er moet nog wel gegooid worden met de rode dobbelsteen voor het eventueel verkrijgen van ontwikkelkaarten.

Door deze aangepast regel van zes rondes is er geen verplichting om een minimaal aantal eilanden aan te doen. Om dat toch aantrekkelijk te maken geldt een bonus als je een nog niet door jou bewoond eiland aan doet, je krijgt dan twee punten in plaats van één punt.
Van te voren was er geen rekening gehouden met het Alchimist kaartje waarbij je zelf de worp bepaalt. We hebben dat kaartje toch gewoon gebruikt, zorgde voor wat extra variatie.